وبلاگ تخصصی ژئوماتیک

صفحه شخصی- وبلاگ تخصصی نقشه برداری

وبلاگ تخصصی ژئوماتیک

صفحه شخصی- وبلاگ تخصصی نقشه برداری

مراحل کار نظارت نقشه برداری کارگاهی

مراحل کار نظارت نقشه برداری کارگاهی 


الف : برداشت ، محاسبه و کنترل احجام عملیات خاکی سایت

·         انجام برداشت های دقیق توپوگرافی و مسطحاتی و با مقیاس 1:200 از یونیت ها و خیابان های سایت در مراحل توپوگرافی اولیه و برداشت مراحل مختلف اجرایی جهت کنترل عملیات خاکی

·         
انجام محاسبات دقیق و بروز احجام عملیات خاکی و ارائه ازبیلت یونیت ها به تفصیل به همراه نواقص خاک برداری و خاک ریزی .

·         
کنترل دقیق محاسبات عملیات خاکی انجام شده توسط پیمانکاران و مشخص کردن اغراق صورت گرفته در ارائه احجام عملیات خاکی و محاسبه ارقام واقعی احجام .

·         
ارائه مشاوره های اجرایی در امور عملیات خاکی به مهندسین اجرایی پیمانکاران

·         
ارائه محاسبات انجام شده با فرمت های کاملا گویا و واضح

·         

بایگانی بروز بصورت هارد کپی و سافت کپی از احجام عملیات خاکی و همکاری با پیمانکاران در در صورت نداشتن مستندات آنها با هماهنگی نمایندگان کارفرما


ب : رسیدگی به پرمیت های صادره از طرف پیمانکاران سایتChecking Survey

ü       سرعت و دقت پرسنل در پاسخگویی به پرمیت ها در اسرع وقت بطوریکه هیچ پرمیتی به روز بعد موکول نگردیده و شاید بتوان ادعا کرد در کلیه سایتها کمتر از 2 ساعت این عمل انجام شده است .

ü       
 
درصد بسیار پایین خطا و اشتباه در پاسخگویی به پرمیت ها و پیگیری و کنترل مداوم سرپرست اکیپ ها در تحقق این امر


دقت بسیار بالای ایستگاه های نقشه برداری سایت که در نتیجه استفاده از پرسنل مجرب و دستگاه های دقیق و نرم افزار های پیشرفته سرشکنی خطاها بوده است .

ü       
نتیجه دقت بالای ایستگاههای نقشه برداری جلوگیری از اتلاف زمان و اجرای دقیق سازه ها و عدم وجود اختلاف نظر با پیمانکاران می باشد که این امر در پیشرفت هرچه سریعتر پروژه کمک های شایانی نموده است .

ü       
انجام کلیه کارهای نقشه برداری سایت و همچنین کارهای محوله از طرف کارفرما در اسرع وقت و مطابق با تکنولوژی روز نقشه برداری

ü       
تهیه ازبیلت از سازه های مختلف اجرا شده در سایت و ارائه فایل های کامپیوتری با دقت های مورد نظر بدون وارد آوردن کمترین خدشه به روند پاسخگویی به پرمیت های صادره از سوی پیمانکاران .

ü       
بکارگیری پرسنل مجرب نقشه برداری و تجهیز اکیپ ها با استفاده از دستگاه های دقیق و پیشرفته نقشه برداری بطوریکه در بسیاری از موارد نقشه برداران این شرکت برتری خود را نسبت به نقشه بردارهای پیمانکاران از لحاظ علمی و فنی به اثبات رسانده اند .

ü       
همکاری مداوم با  نقشه بردارهای پیمانکاران و آموزش آنها جهت تست و تنظیم تجهیزاتشان با هدف سرعت بخشی بر روند کار پروژه .

ü       
 
ایجاد یک سیستم بایگانی به روز پرمیتها شامل ساعات ورود و خروج ، عامل انجام دهنده و پیگیری مداوم پرمیت تا پایان کار

ü       .بکار گیری یک نفر امور اداری در سایت ها جهت رسیدگی به کلیه امور اداری پرسنل با هدف تمرکز بیشتر نقشه برداران به مسائل فنی سایت


ج : انجام کلیه امور نقشه برداری محوله از طرف کارفرما
انجام کلیه امور نقشه برداری محوله از طرف بخش های مختلف کارفرما در رابطه با پروژه بدون ایجاد خلل در روند پاسخگویی به پرمیت ها و تاخیر افتادن در پروژه های پیمانکاران

منبع :  http://www.azimuthpars.com    

کاداستر و هدف از ایجاد آن

هدف از کاداستر چیست؟

شما نمی توانید یک موضوع را کاملا درک کنید مگر آنکه تاریخچه و فلسیفه وجودی آن را بدانید. برای نمونه   کلمه “قلم خودکار” را می توان به ۲ صورت تشریح کرد تا مخاطب مفهوم آن را درک کند :

1- وسیله ای است با  بدنه ای از پلاستیک معمولا خشک.  در داخل لوله ای از پلاستیک شفاف و نرم  وجود دارد که محتوی مقداری جوهر بهیکی از رنگ های آبی، مشکی، قرمز سبز و گاهی رنگ های دیگر است. در نوک آن توپ ریز فولادی قرار دارد که بوسیله آن جوهر را به آرامی به بیرون هدایت می کند. معمولا دارای دربی همرنگ جوهر آن می باشد.

2- تعریف دوم: وسیله ایست که با آن می توان به راحتی و سهولت  بر روی کاغذ نوشت.

 قطعا تعریف دوم  در رساندن مفوم کلمه بهتر عمل میکند.

تعاریفی که تا به حال در مورد کاداستر ارائه شده معمولا از نوع  تعریف اول است. به عبارت دیگر وقتی صحبت از کاداستر است، اغلب بحث فنی آن مطرح می شود . این نوع تعریف کاداستر به هیچ وجه اشتباه نیست، اما برای درک صحیح، ابتدا باید فلسفه وجودی کاداستر را دریابیم.

برای دانستن فلسفه بوجود آمدن کاداستر اگر نگاهی به تاریخ  بیاندازید خواهید دید که چه در یونان باستان و چه در فرانسه عهد ناپلئون، کاداستر جهت کسب مالیات و درآمد برای حکومت بوجود آمده. در حقیقت هدف اولیه و اصلی کاداستر، کسب درآمد برای حکومت است به نحوی که پرداخت های عادلانه صورت بگیرد. عدم پرداخت عادلانه مالیات،  باعث ظلم بوده و این خود باعث نارضایتی مردم و سستی ارکان حکومت می شود. به همین جهت کاداستر بهترین وسیله برای کسب حداکثری درآمد از مردم است به نحوی که رضایت اکثریت را به دنبال داشته باشد.

هدف ثانویه در کاداستر، تثبیت مالکیت است. با جمع آوریدقیق اطلاعات املاک و ثبت و نگهداری دقیق آن در یک سیستم، مالکیت اشخاص محفوظ می ماند. این هدف در مقابل هدف اول قرار دارد یعنی در ازای کسب درآمد، حکومت، تحکیم مالکیت افراد را تضمین می کند.

کاداستر چیست؟

کاداستر یک نام جهانی است. به این معنا که چه در ایران، چه یونان چه اسپانیا چه استرالیا چه ایالات متحده، همگی از همین لغت استفاده می کنند. با اینکه کاربرد و وسعت عمل کاداستر در این کشور ها ممکن است کمی با هم متفاوت باشد اما لغت یکسان است.

معنی لغوی کاداستر اهمیت چندانی ندارد و مفهوم آن مهم است. اما فقط جهت اطلاع، در برخی از منابع به معنای دفترچه یادداشت (اسم) و یا صورت برداری و ثبت (فعل) آورده شده است. در فرهنگ های گذشته برای یادداشت سیاهه اموال آن را در دفتری یادداشت می کردند و این نام از آن دوران به یادگار مانده است.

  

ادامه مطلب ...

ژئوماتیک چیست؟

ژئوماتیک چیست؟

 

ژئومتیکس علم جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها، به ویژه داده‌های مربوط به سطح زمین و همچنین مدل‌سازی، تحلیل و مدیریت داده های زمین مرجع است.

بطور کلی ژئومتیکس علم و تکنولوژی مربوط به ویژگی و ساختار داده‌های مکانی، روش‌های بدست آوری، سازماندهی، طبقه‌بندی، بررسی کیفیت، تحلیل، مدیریت، نمایش و همچنین نیاز ساختاری برای استفاده از این اطلاعات می‌باشد. ژئومتیکس با طیف وسیعی از علوم مرتبط است که هرکدام برای ارائه تصویری از جهان فیزیکی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این علوم عبارتند از:

* سنجش از راه دور

* فتوگرامتری

* نقشه برداری

* سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی

* سیستم تعیین موقعیت جهانی

ژئومتیکس از جمله علومی است که کاربردهای زیادی در علوم مختلف از قبیل موارد زیر دارد:

* محیط زیست

* مدیریت منابع زمینی

* آمایش سرزمین

* نظارت بر منابع طبیعی

* توسعه پایدار

* مدیریت سواحل

* برنامه ریزی شهری

نقشه برداری در ایران:

 

ادامه مطلب ...

نشریه علمی پژوهشی " علوم و فنون نقشه برداری" منتشر شد

شماره اول از دوره سوم نشریه علمی پژوهشی " علوم و فنون نقشه برداری" منتشر شد.


برای دریافت نشریه کلیک کنید. (حجم 26M)



منبع: انجمن علمی مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک ایران

تصاویر ماهواره ای منتشر شده توسط ناسا

ناسا کتاب EARTH AS ART که شامل تصاویر ماهواره ای از نقاط مختلف جهان می باشد را منتشر کرد که در آن تصویر دشت کویر ایران، دشت نمک ایران و همچنین کوه های زاگرس به چشم می خورد.

برای دانلود کتاب EARTH AS ART کلیک کنید. (حجم 10.7M ،فرمت pdf)


EARTH AS ART Summary: Images from Earth-observing environmental satellites in orbit around the planet. This book shows patterns, shapes, . colors, and textures of the land, oceans, ice, and atmosphere


دشت کویر ایران




کویر نمک ایران




کوه های زاگرس ایران



منبع:  girs